CategoriesČlánky

Kolagén – bielkovina mladosti

Od 25. roku života ľudské telo postupne stráca schopnosť prirodzene tvoriť kolagén. Postupný úbytok kolagénu vedie k zhoršenému stavu kostí, oslabeniu svalstva, zníženej pružnosti šliach a rôznymi degeneráciami. Jeho nedostatok sa postupom času odzrkadlí na vašej pleti, vlasoch či nechtoch. Prečo prijímať kolagén z vonku a aké sú jeho výhody sa dočítate nižšie.

Typy kolagénov

V súčasnosti máme 27 druhov kolagénov, ktoré sa nachádzajú v rôznych živočíšnych tkanivách. Kolagén typu I. tvorí najväčšiu časť kolagénu v ľudskom tele, a to až 90%. Pozostáva z hustých vlákien, ktoré tvoria štruktúru kože, kostí, vláknitej chrupavky, šliach spojivových vlákien a zubov. Typ II. tvoria voľnejšie vlákna, ktoré sa nachádzajú v elastickej chrupavke. Tá má za úlohu tlmiť nárazy v kĺboch pri fyzických aktivitách. Kolagén typu III. Tvorí štruktúru svalov, orgánov a tepien. Nachádza sa taktiež v rýchlo rastúcich tkanivách. Tento typ je súčasťou hlavne mladých organizmov a neskôr ho postupne nahrádza kolagén typu I. V kolagénových výživových doplnkoch sa vyskytujú také typy, ktoré ľudské telo potrebuje najviac.

Kedy vyhľadať kolagénové doplnky výživy?

Prvým výrazným medzníkom, kedy sa začína na pokožke prejavovať nedostatok prirodzeného kolagénu už aj na pohľad je 35. rok života. Už od 40. roku ho telo netvorí takmer vôbec. Postupný úbytok vedie k ochabnutej pleti, oslabeným kostiam, svalov či zníženou pružnosťou šliach a svalov. To kedy vyhľadať odbornú radu či pomoc sa nedá na 100% rozhodnúť podľa veku. Ide najmä o vnútorný pocit z vlastného tela. Pri zníženom množstve kolagénu v tele cítite, že trpíte bolesťou bedrových a kolenných kĺbov alebo chrbtice, kde ich bolesť začína občasne a slabo, no postupne sa zhoršuje, zosilňuje a vy to už jednoducho nedokážete prehliadať. Bolesti vás stresujú pri práci a neviete žiť naplno. Hľadajte teda kolagén vtedy, keď cítite nepriaznivé zmeny vášho tela, ktoré vám pomaly ale značne znepríjemňujú život.

Predpoklad prirodzenej tvorby kolagénu

Zlatá kyselina askorbová – pomôže aj tam, kde to najmenej tušíte. Vitamín C pozitívne prispieva k tvorbe kolagénu v tele. Ak nie je v organizme dostatok vitamínu C, nemá užívanie kolagénu vôbec zmysel. Človek si nevytvára zásoby tohto vitamínu, preto je treba ho pravidelne konzumovať vďaka pestrej strave bohatej na vitamín C alebo správnymi výživovými doplnkami. Zinok v organizme tvorí súčasť viac ako 200 enzýmov. Zúčastňuje sa na metabolizme cukrov a bielkovín, podieľa sa na syntéze DNA a RNA, podporuje rast kostí, dobré fungovanie zraku a mozgu. Priamo ovplyvňuje tvorbu kolagénových vlákien, podporuje hojenie rán a urýchľuje epitelizáciu, tzv. konečnú fázu hojenia.

Užívanie a maximálna denná dávka kolagénu

Kolagén je vhodný užívať v bežnom živote pri cvičení, jóge, bicyklovaní alebo behaní. Je účinný pre bežných ľudí s priemernou fyzickou aktivitou, ako aj pre športovcov kvôli zvýšeným nárokom na kĺby, kosti a chrupavky. EkoMedica hydrolizovaný kolagén s príchuťou manga stačí vypiť 15ml dvakrát do dňa, ideálne ráno a poobede. Je vhodné ho vypiť po jedle a zapiť vodou. Kolagén je určený doslova pre všetkých – športovcov, tehotné ženy, deti, dôchodcov alebo kľudne ženy v menopauze. 

Vyčítajte s vášho tela, čo potrebuje a čoho máte nedostatok. Ste o niečo múdrejší v tom, kedy by ste mali uvažovať nad kolagénom ako výživovým doplnkom a viete o jeho skvelých účinkoch.